Skip to main content

Asap dari ais kering (dry ice)

Saya pernah terbaca dan melihat di Youtube berkenaan dengan eksperimen yang melibatkan ais kering (dry ice). Dimana, ais kering dimasukkan kedalam cecair (air), lalu asap putih akan terhasil, dan bunyi seperti air menggelegak akan kedengaran. Rasa ingin tahu, saya pun mencubanya. Saksikan video berikut.


Rupa ais kering dalam bekas ais.

Ais kering, Dry Ice, Experiment from amirulfaiz on Vimeo.

"Ape sebenarnya ais kering nih?"
- Ais kering adalah karbon dioksida (CO2) dalam bentuk pepejal.

"Macamner gas CO2 tu dimampatkan jadi pepejal?"
-Maaf, saya sendiri tiada jawapannya.

"Naper kuar asap bila ais kering tu kena air?"
-Pada suhu bilik dan tekanan yang biasa (tekanan udara seperti yang kita rasai sekarang), CO2 cenderung untuk menjadi bentuk gas. Dengan kehadiran wap air dalam udara, ais kering semakin mudah terurai menjadi gas CO2. Maka, bila ais kering direndam dalam air, tenaga yang terdapat dalam molekul air berpindah kepada molekul-molekul ais kering, terurailah dengan cepatnya ais kering itu, membebaskan gas CO2. Jadi, asap putih yang kita nampak itu, sebenarnya adalah gas CO2.

"Sejuk tak air yang direndam dengan ais kering tu?"
-Sejuk.

"Boleh minum ke air tu?"
-Err, boleh kot, hehe, saya tak pernah minum air yang disejukkan dengan ais kering.

Pada masa saya menjalankan eksperimen ini, ais kering dijual oleh sebuah kilang pembekal CO2 dengan harga RM10 sekilo ais kering. Jika anda ingin mencuba bermain dengan ais kering ini, pastikan, anda tidak memegang ais kering tersebut dengan tangan, tanpa sarung tangan. Ais kering boleh mengakibatkan 'frost byte' pada kulit. Kesan yang hampir sama, jika kita memegang bongkah ais, tanpa sarung tangan, dan dengan ais kering, kesannya berlipat ganda.

Seronok kan belajar sains? :)
What we do in life echoes in eternity

Amirul Faiz Abd. Razak
43650 Bandar Baru Bangi

Random

No comments

Leave your comment

In reply to Some User