Skip to main content

Seminar Buat Duit dengan Blog. Lihat Semula

Sebuah seminar yang membariskan blogger-blogger yang berpengalaman luas dalam bidang menjana pendapatan dari dunia blog. Ini merupakan kali pertama saya mengikuti seminar seperti ini. Seminar diadakan di Hotel Singgahsana, Petaling Jaya, dan dihadiri oleh seramai 180 orang peserta. Majoriti peserta, adalah blogger.

 

Terasa kerdil diri ini, bila berada dalam kalangan blogger-blogger yang lebih handal. Namun rasa kerdil itu biasa, bahkan ia bertukar menjadi rasa yakin "aku boleh ikut jejak langkah mereka." Ya!

 

Ahli panel terdiri daripada :

  • Blogger yang handal buat duit dari pengiklanan - NisaKay.com
  • Blogger yang handal buat duit dari program affiliate - En. Titan (cendol Banting, antara resepi kejayaan beliau)
  • Usahawan yang handal buat duit dari penghasilan produk digital (eBook) - En. Shuth
  • CEO yang handal buat duit dari pengiklanan yang eksklusif (kandungan pembacaan diutamakan) - En. Tekong.
  • Dan seorang moderator ensem. -Abang Ensem.

Paling saya ingat

Waktu pembentangan oleh En. Shuth, beliau meminta semua peserta berdiri. Kemudian, dia minta "siapa yang belum ada blog, boleh duduk". Uih, hampir separuh peserta belum ada blog? Biar betul nih? Diaorang tak nak kena suruh buat apa-apa nih kot? Hehe..
Lepas tu, dia minta "siapa yang belum pernah merasa sedikit pun pulangan pendapatan dari blog, boleh duduk". Eh, boleh tahan juga bilangannya. Mungkin diaorang saje tak nak kasi tahu yang diaorang dah banyak masyuk dari blog.
Lepas tu, dia minta lagi "siapa yang pendapatan dari blognya kurang dari RM1000 sebulan, boleh duduk." Wow, tinggallah beberapa jaguh-jaguh blogger yang masih berdiri. Dalam kepala berfikir, "hmm.. macam mana mereka buat ya?"

Seminar ini merupakan seminar yang sangat bagus, selain dari dapat berkenalan dengan rakan blogger di dunia nyata, ia memberi kita banyak idea-idea baru untuk diimplementasikan.

Seminar Buat Duit dengan Blog 2013

Sungguh memang ada macam-macam cara yang halal untuk buat duit dengan blog, pokok pangkalnya, di mana ada kemahuan, di situ ada jalan.


-Disebabkan oleh hal yang mendesak, saya terpaksa meninggalkan majlis lebih awal, dan terlepas slot bersama Rayyan Haries (blogger yang selalu mengembara).

No comments

Leave your comment

In reply to Some User