Skip to main content

Belajar sikit edit video

Antara perisian edit video yang pernah saya gunakan, ialah PowerDirector7, Windows Movie Maker, yang bersifat agak mudah dikendalikan. Saya mendapat mesej jemputan untuk menghadiri bengkel edit video menggunakan perisian Adobe Premiere CS 5.5. Yuran, percuma, durasi latihan, 4 jam, 9 pagi hingga 1 tengahari. Peluang yang tidak patut dilepaskan.

bengkel edit video

Sedikit cabaran, fail pemasang (file installer) yang ada disediakan penganjur adalah versi CS5.5 dan hanya untuk platform Windows. Mujur saya dah siap muat turun (download) torrent Adobe Master Collection CS6.0 untuk Macbook, dan siap dipasang.

bengkel edit video

Dua orang pengguna Macbook yang tengah install Premiere.

Alhamdulillah, jimat banyak masa apabila kita belajar terus dari guru. Guru memahami apa yang kita tanya, dan memberi penjelasan yang jelas.

Kami diajar secara asas, bagaimana setup video preferences, memasukkan gambar, imej, masukkan teks dan lagu dan sebagainya.

Banyak sungguh ilmu yang dapat saya pelajari dari guru, pengalaman para peserta yang lain. Kini, tibalah masanya untuk mengaplikasikan apa yang telah dipelajari. Berbekalkan sedikit pengenalan asas, saya akan bereksperimentasi. :)

bengkel edit video

No comments

Leave your comment

In reply to Some User