Skip to main content

Anak suka hisap jari, Nur Balqis 4 bulan

Anak kedua saya, Nur Balqis kini masuk 4 bulan umurnya. Alhamdulillah, Balqis membesar dengan sihat sekali, dan kurang meragam. Tapi yang merimaskan sedikit saya dan isteri, Balqis suka hisap jari, baik di masa tidur, mahupun berjaga. Saya risau, khuatir tabiat hisap jari membawa sampai Balqis berumur 2, 3 tahun. Tabiat suka hisap jari ni normalkah di kalangan bayi?

Hasil carian di Google, menjumpakan saya kepada beberapa entri oleh ibu bapa yang sudi berkongsi. Ben Ashaari ada berkongsi cerita anaknya Qhaliff yang suka hisap jari. Mamarey juga ada berkongsi cerita. Dan dapat saya simpulkan, tabiat hisap jari di kalangan bayi adalah normal. Ada kajian mengatakan, kanak-kanak akan berhenti hisap jari sebelum cecah umur 4 tahun.

nur balqis, anak suka hisap jari

Kalau diperhatikan, ramai kanak-kanak yang akan berhenti hisap jari secara semula jadi. Lebih-lebih lagi kalau dia leka bermain dengan perkara-perkara baru yang dipelajari secara semula jadi.

Jadi rasanya, saya tidak perlulah risau. Cuma mungkin nak kena perhatikan selalu, Balqis kalau hisap jarinya, meleleh air liurnya, nak kena lap tu. :)

Naufal waktu kecil dulu, takde tabiat hisap jari ni, tapi Naufal kuat meragam. Sabar je lah.

Keluarga

No comments

Leave your comment

In reply to Some User