Skip to main content

Apakah langkah untuk mengubah nasib kita? Ke arah kejayaan.

Saya terjumpa satu video di Youtube yang sangat menarik untuk saya kongsikan dengan anda semua. Ia bertajuk “How to Become a Millionaire in 3 Years, yang disampaikan oleh Daniel Ally pada acara TEDxBergenCommunityCollege”. Ia sebuah perkongsian yang bagus untuk kita renungi, bagamana untuk jadi orang yang berjaya. Sungguhpun tajuk video itu ialah “bagaimana untuk menjadi jutawan dalam 3 tahun?”, namun, prinsip yang disampaikan oleh Daniel Ally, boleh kita aplikasikan untuk menjadi orang yang berjaya dalam tempoh 3 tahun.

Daniel mengutarakan 3 perkara yang jika kita lakukan dengan baik, kita akan boleh mengubah nasib kita kepada nasib yang lebih baik. Kita kan selalu dengar ayat “Allah tidak mengubah nasib sesuatu kaum, sehingga kaum itu mengubah sendiri nasib mereka.” Jadi, apakah 3 perkara yang perlu kita lakukan itu?

1 : Buku, bacalah buku.

Membaca membuka minda. Pengalaman orang-orang yang berjaya yang ambil masa bertahun-tahun, dapat kita pelajari dalam tempoh kurang sebulan apabila kita baca buku yang mereka tulis berkaitan dengan pengalaman mereka menuju kejayaan. Daniel sarankan kita baca sekurang-kurangnya 1 buku sebulan. Buku-buku yang dicadangkan untuk kita baca pula, bergantung pula kepada definisi kejayaan kita. Jika kita nak berjaya menjadi seorang pendiri bisnes, maka buku-buku berkaitan bisnes yang perlu kita baca, sekurang-kurangnya 12 buku setahun. Kalau tuan / puan nak mulakan bisnes, saya cadangkan baca buku “Memulakan Bisnes Sendiri” oleh Pn. Ainon Mohd. Boleh beli di bookcafe.com.my.

Kalau tuan/puan nak berjaya sebagai pemilik rumah lelong, tuan / puan bolehlah mula dengan membaca e-book Rahsia Rumah Lelong, boleh dapatkan dari link ini.

Bacalah lebih dari satu buku, moga terbuka minda kita, tersubur semangat kita untuk mengubah nasib kita menuju kejayaan.

2 : Individu, berdampinglah dengan individu yang sudah berjaya.

Tak cukup lagi dengan hanya membaca buku, dan mempraktikkan ilmu-ilmu yang kita dapat dari bacaan buku kita tadi. Kita perlulah berdamping dengan individu-individu yang sudah berjaya, moga kita dapat nasihat-nasihat dan tips-tips yang terkini. Individu-individu ini pula akan membantu kita dengan memberi idea, tunjuk ajar dan menyokong usaha kita dalam perjalanan menuju kejayaan.

Mana nak cari individu-individu yang dah berjaya itu? Satu cadangan dari Daniel, kita cuba berhubung dengan pengarang buku-buku yang kita baca tadi. Dengan kemajuan teknologi kini, kita lebih mudah berhubung dan ikut individu-individu berjaya ni, berhubung di internet, di Facebook, kalau ada group Whatsapp, kita boleh juga turut serta.

3 : Gol, kena ada sasaran.

Gol kita semua berbeza-beza berdasarkan situasi unik yang kita semua sedang alami. Ada orang, mungkin golnya ialah menyimpan RM 1 juta ringgit dalam tempoh masa 3 tahun, dan itu tidak mustahil memandangkan situasinya agak baik, mungkin gajinya besar, connection (jaringan) kenalannya / mentor-mentornya juga ramai dan rapat. Ada orang, golnya mungkin tidak berkisar tentang wang, mungkin golnya ialah mendidik anak-anak menjadi anak-anak yang cantik akhlaknya, pandai berbicara dan pandai pula berdikari.

Apa pun gol kita, yang penting kita mesti ada gol, sasaran. Dengan adanya gol, langkah kita menuju kejayaan akan lebih jelas dan tepat. Tak kiralah apa jua gol yang kita tentukan.

Daniel menyimpul penyampaiannya dengan cantik. Katanya “Think BIG - Book, Individu, Goals”.

Ini video Daniel yang saya maksudkan.

No comments

Leave your comment

In reply to Some User